Monday 1 October 2012

Road to Medan Part 1

HUARRRGHHH!!! Giant baru bagun dari tidur *sebab lama dah tak update blog* sorry. :-p. Baru-baru ni aku baru balik dari Medan. Baru pon tak baru la jugak dah dekat lebih dari 3 minggu dah pown, aku baru nak update blog. Seerrr! Aku bahagi entry ni kepada different part saja nak bagi suspense la sikit kan? Selain dari tu aku ada banyak la jugak gambar nak letak semua skali jadi macam tak fun la pulak and uolls nanti naik meluat dengan aku, "asyik2 letak gambar ja dia nie, booorriinggg zzzzzzz...". 

Anyway, aku pi Medan, Indonesia ni sebab ada kelas kat sana, maklum la aku ni student IAIN SU (Institute Agama Islam Negeri Sumatera Utara) and my kelas kat sana tu ialah subjek Falak/Astronomy. Satu subjek ja pon, aku dok buat kecoh plak nak habaq kat semua orang. Biasala aku ni jakun, 1st time kot keluaq Malaysia. Can you imagine?? *booorriingg*. 

Okey, maybe I don't exactly tell you betoi2 apa yang aku blajar kan? Aku ni actually sebelum ni ambik diploma dekat KITAB (Kolej Islam Teknologi Antarabangsa) dalam Penang yang dekat sebelah masjid negeri tuu, buat course Syariah elektip Law. Then I further my studies degree in Syariah yg dekat IAIN SU tu la tapi alhamdulillah rezeki, I don't have to go there, aku cuma blajaq kat KITAB, dia cuma link saja. Hahah...dunia dah maju kot, so lecturer semua imported dari medan mai ajaq kami semua. So yang trip ni, IAIN SU saja nak bagi experience kat we oulls for how the University looks like and the surrounding feelings. 

Well the story starts when me and my college friend semuanya sama course 18 of us pi la sana starting on the 8th of September hari Sabtu sampai hari Rabu on the 12th of September  . Lima hari ja pown, aku suka  buat kecoh kat sini! So, sebelum hampa naik boring dengan aku, let the picture do the talking. :-)


The journey starts here, bila kami semua naik plane, we all kena isi borang inspection *or what ever they called* luaq negara (Yg tu Hadi)

Tu yang hampa nampak, kami semua dok kalut bawak keluaq pastport sebab dlm borang tu tanya pastport number and we all tak ingat. :p (Front to back: Hazrul a.k.a bonzer & Khalil)

(Front to back: Anip, Rashdan a.k.a Mat Dan, Aizat)

Naseb bila time nak pi ni alhamdulillah it was a smooth ride.

By the way, kami naik flight AirAsia, malangnya time aku ambik gambar tak ada stewardess dekat dgn camera. Hewhew, mcm tau2 ja!
Alhamdulillah after safe landing when we reach at the airport atau orang Indonesia kata Bandara (hewhew, aku terror tau cakap indonesia), Ada seorang supir (driver) yang bernama Bapak/Pak Man jemput kami menggunakan van IAIN SU dan terus pi makan lunch dekat Simpang Gambir, err..tea kot sebab time tu dah pukul 5 petang. Van tu ada 17 seat, and we all 18 orang dengan beg segala bagainya, tambah2 beg ladies you know la kan..., memang sardine!

Ni restaurant from my sitting view. Sunyi sangat, peaceful. *sebab mahal kowt*

Hadi and Syaiful tunggu order mai

From left to right: Khalil, Syapiq, Hadi, Syaiful

Eh, siapa tu? the one and only mister handsome name Tsaqib. :-p
Photograph by Mat Anip

Ladies turn pon tengah tunggu order, eh makan dah sampai kot sebab ada makanan kan kat meja tu? (Left: Salimah a.k.a mami, Right: Syatila)

Om Nomnomnom!
Depa semua makan bila sampai ja, cuma kami berempat, Anip, Bonzer, Mat Dan dengan aku. Kami cuma minum saja. Aku dengan Mat Dan order "teh manis" yang kita kat Malaysia ni panggil Teh O Panas! Memang manis betui la yang amat ayaq depa ni, diabetic dibuatnya!!! Aku minum teh o depa sampai naik pening. Kaw sangat! Minum sekerat jalan ja..serious tak boleh nak habih. Sakit kepala tau tak! Harga secawan Teh Manis dalam 5000 rupiah. Nak kira pon satu hal punya pening kepala. :-)

Ni time lepas makan
Photograph by Rashdan

Ehem2, kami macam nak buat kumpulan nasyid plak. Restaurant Simpang Gambir from the outside view.
Photograph by Rashdan

Muka kenyang mintak  err...hahah
Photograph by Rashdan

Photograph by Rashdan

Hari sudah menjadi gelap dah pukul 6 lebih dah ni, and dekat medan dalam waktu ni masuk maghrib. Time dia lambat 1 hour dari Semenanjung Malaysia, tapi time masuk waktu solat awal.
Photograph by Rashdan

Picture ni dah di edit sebab tu nampak cerah sikit. Anyway, aku nampak muscular la jugak uhuk uhuk!
Photograph by Rashdan
Lepas we oulls makan tu, kami straight balik rumah. Kami semua time ni letih sikit sebab tu tak ronda2. Agak Jet Lag sikit kot. Ahak!! Aku ni lemah skali, baru 45 minit naik flight dah Jet Lag! 


After we reach our "home", and we have a good rest until malam dinner. By the way, our home yang kami tinggal untuk 5 hari ni adalah rumah official Rektor IAIN SU. Hahaha, best gila kot rumah tu, ada 6 bilik, each ada aircond tersendiri. One big thing yang we oulls minat adalah rumah tu ada TV Parabola. Tau kan Parabola TV? Dia macam astro jugak, ada satelit dish bagai but its free, semua channel dalam dunia ni boleh dapat (planet cakerawala yang lain tak termasuk). Tapi di Malaysia diharamkan sebab channel semua tak ada filter.

For your info, Rektor tak tinggal di rumah tu sebab dia dah ada rumah sendiri yang dekat jugak dengan University IAIN tu, sebab tu dia biar rumah tu kosong and let us stayed there. Ya Allah ya rab! Memang rezeki kami la, dah la TV flat screen 42 inchi punya dok ada, memang best lah! By the way, ladies semua tinggal di asrama di dalam IAIN, we oulls men tinggal di rumah official Rektor tu and rumah tu di luar University, dekat dengan town. Banyak kedai makan area rumah tu (KFC pon dekat). hehehe...

So malam tu aku dengan Syapiq keluaq pi dinner dengan Ust. Hazrul, Mas Hafizudin, and our guardian  yang jaga rumah official rektor the one and only Pak Sukiman. So kami pon pi la dinner kat Kedai Ayam Penyet Surabaya. Dekat jugak la dengan rumah yang kami duduk tu.

Ust. Hazrul. Di blakang tu kedai & suasana ayam penyet

Mas Hafizudin

Ni la the one and only Pak Sukiman. Dia the best!

Sorry picture makanan tu kat nampak clear. 
The food is really awesome! Ayam penyet ni serving dia kind of nasik ayam mcm kat Malaysia tapi ayam dia is Crispy on the outside and crispy too in the inside. Aku tak tau macam mana dia buat and tak tau nak explain rasa dia, you have to try it your self tapi I tell you sambal dia pedas tahap GABAN!!! Kami kena sampai muka kami nampak macam kera kena belacan. Even Pak Sukiman and Mas Hafizudin pon tak tahan, depa pon kata pedas. Tapi pedas pon pedas sedap nak lagi punya style tau! Lepas kenyang tu balik tidoq la, nak aku cerita jugak ka? Tapi time aku tidoq tu, ada story sikit...tapi I will continue this story on Road to Medan Part 2 pulak inshallah sebab on the 1st day ni, picture ni (on top ni) is the last picture of the day. I will continue in Part 2 soon...

Keep reading and stay in touch. Up to now, thank you for reading this entry...

6 comments: