Monday 21 May 2012

Shortcut Dalam Computer

Okey, mungkin blog kali ni tak ada kaitan dengan photography aku ataupun agama. Ni just cuma nak share dengan you oulss...

Shourtcut ni yang aku blajaq melalui experience aku:

Ni bila nak tuleh dalam blog atau Microsoft Office:
Kalau nak tulisan tu dalam bentuk "bold", cuma tekan "Ctrl" dengan huruf "B" dekat keyboard.
Kalau nak tulisan tu dalam bentuk "Italic", tekan "Ctrl" dengan huruf "I" dekat keyboard.
Kalau nak tulisan tu dalam bentuk "Underline", tekan "Ctrl" dengan huruf "U" dekat keyboard.

Ketiga-tiga shortcut ni kalau nak off balik macam contoh yg "bold" tu., bila dah tekan "Ctrl" dengan "B", kalau nak off balik, ulang balik...tekan "Ctrl" dengan huruf "B".


Okey next is, Macam Mana Nak Tukar Antara Windows, contohnya kita ada 2 window yg sedang dibuka sekali gus macam microsoft word dengan google chrome...tapi kita nak switch antara satu sama lain dengan cepat adalah seperti di bawah ini...kita slalunya guna 'minimize' kan?? Ni lagi cepat dan Cool!!! (tapi aku rasa ni khas untuk windows 7 ja kot...tapi hampa boleh try jugak la selain windows 7.

Haa...cool kan?!


Trick nak buat mcm ni ialah dengan 1st, tekan button yang ada logo "windows" kat keyboard you all...ala yang ada logo mcm tingkap tuu..kat keyboard hampa semua... Then sambil tekan button "windows" tu, tekan "Tab", dan tekan banyak kali untuk pilih windows yang mana satu kita mahu. Windows yang paling depan skali adalah windows yang kita pilih.

So next, kalau you oulss sedang guna browser (di sini I used google chrome), contohnya anda ada banyak Tab dalam satu browser tu...kalau nak tukar, tak payah guna mouse, cuma tekan "Ctrl" dengan "Tab" dekat you oulss punya keyboard. Simple! As easy as 1, 2,3. (sila lihat gambar di bawah)

Yang di highlight warna merah tu adalah Tab



Okey, ni trick macam mana nak kembali pada desktop balik (macam kita minimize semua windows dan tinggal hanya desktop view yang kita nampak My Computer dengan Recycle bin tuu...). Dia ada tiga cara...1st boleh guna trick di atas iaitu tekan button logo "windows" tu dengan "Tab". Ataupun cara ke-2 adalah dengan tekan button logo "windows" juga tapi dengan "spacebar". Or yg 3rd punya style, tekan dekat bawah hujung kanan sekali sebelah jam...mcm gambar dibawah...(yang dihighligt dengan warna merah tuu).

See..as simple as A,B,C

Kalau you oulss nak buat new project, atau new window(dalam browser), cuma tekan "Ctrl" dengan huruf "N". Kalau nak open new tab, kalau google chrome setahu aku, tekan "Ctrl" dengan "T". Dan kalau nak save apa2 kerja, tekan "Ctrl" dengan "S".

Sebelum aku akhiri blog ni...mesti ada pertanyaan mcm mana aku boleh tau benda-benda ni?! Jawapan dia, aku cursor atau bawak mouse aku ke bahagian yang aku hendak tekan, lepas tu aku tunggu sampai caption dia keluar, kebanyakannya dia mesti tunjuk shortcut dia...

So...Assalamualikum brothers & sisters! Byebye! Peace :-)

3 comments:

  1. tambah skit, nak close tab tekan ctrl + w

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh ya ka? Hohohoho...thanks bro for sharing the ilmu with me.

      Delete